Huominen aamu kyllä
viestii, että oliko tänään virhe jo lähteä maantielenkille illalla. Tänään
olisi ollut JoensPy:n viikkotempokin, mutta en tohtinut mennä paikan päälle
vain rullailemaan ja katselemaan menoa, koska niin kovin olisin halunnut olla jo
ajamassa kovaa. Siksi kävinkin rauhassa
(tai ainakin yritin) polkemassa Lykynlammelle ja takaisin, sekä tsekkaamassa huomista
porrastreeniä varten paikat kuntoon. En ole toissa viikonlopun sunnuntaisen Fuji
Peloton GP:n loppuverrytelyn jälkeen ollut pyörän päällä lainkaan. Olen 9 päivän ajan tehnyt vain oman työni
kautta liikunnalliset ohjaukset melko kevyesti ottaen. Torstaina jopa
valmennukset ja illan treenit jouduin perumaan kuumeen ja kipujen takia. Ja harmittaa vietävästi etten päässyt siksi Poriinkaan ajamaan maantiekisaa viikonloppuna.
Kun 18.–19.5
kisareissulta sunnuntai-maanantaivälisenä yönä kaikkien kommervenkkien jälkeen
pääsin vihdoin Joensuuhun kotiini, niin maanantaiaamuna kaktus oli jo kurkussa.
Oli kipeä ja flunssainen olo, niveliä särki. Melkoiseksihan tuo viikolla äityi
ja jo kauemminkin häirinnyt/tutkittu kipu yltyi edellisten oireiden lisäksi. Ajattelin,
että joku kovastikin haluaa nyt minun vauhtia hidastaa, kun viikonlopulla kulki
niin hyvin ja heti seuraavana päivänä olin ihan kuin toiselta planeetalta
olojeni kanssa. Hevoskuurin tekstituplaviikonlopulta.
Voi olla, että koppasin
tämän flunssaviruksen Tampereen yöpaikastani, sisareni lapsilta. Niin mahtavaa
kuin siellä oli muutoin, niin tämä oli hieman ylimääräinen keissi. Tai jos se
ei ole se, niin selviää kyllä. Täytyy sanoa, että terveydenhuolto Joensuussa
toimii. Viikon kipuilun ja levon jälkeen maanantaina pääsin terveyskeskukseen
ja nyt on otettu ihan kaikki mahdolliset kokeet EKG:stä, verikokeisiin ja
eritenäytteisiin. Huomen aamulla vielä yhdet verikokeet ja sitten tuomiota
odottelemaan. Pitkittyneen raajakivun diagnoosi odotuttaa vielä pidempään,
koska ultraääni ja muut toimenpiteet ovat vasta myöhemmin. Magneetti oli viime
perjantaina.
Kisaraporttia
KK-kortteli 18.5.2013
Kisoja nyt viikon
analysoineena olen todella tyytyväinen tuloksiini. On totta, että Lotta ja Rosa
puuttuivat kisaviivalta; he olivat ajamassa Belgiassa, josta matkasivat suoraan
Sveitsiin viime viikonlopuksi muun maajoukkueen matkatessa Suomesta. Siellä muuten ajettiin hyvin. Mutta
varsinkin Fujissa Pyynikillä oli paljon muita kovia nimiä maajoukkueesta ja sen ulkopuolelta, mahtavaa oli siis
kisata siinäkin huippuseurassa. Valmistauduin tuplaviikonloppuun ajatuksilla,
että lauantain KK-kortteliin mennään vain ajelemaan ja opettelemaan kortteliajoa
ja sunnuntaina Pyynikillä Fuji Pelottomassa annetaan sitten pyörän kanssa
kaikki mitä annettavissa on - jos on tarvetta. KK-korttelissa Killin Kaivimen
teollisuusalueella Hervannassa ajoimme 20minuuttia + 5 kierrosta.
Kuva Mika Suvisaari, KK-kortteli, lauantai 18.5. |
En narraa
yhtään, kun sanon, että olin aika paska varsinkin maalisuoraa edeltävässä neulansilmässä
ensimmäiset 17 minuuttia kunnes kuulin Hahdon Askon huutelevan, että aja Sini
alaotteelta se kurvi (kiitos vain vinkistä!). – Johan alkoi kulkea U-käännös
paremmin, enkä enää jäänyt siinä niin kovin. Maalisuora oli kevyttä loivaa ns.
nousua, jonka aina nautiskelin rivakammin. Muutoin (niin kuin kuvasta näkyy)
peesailin paljon. Vauhti oli jo valmiiksi suht hyvää, ja muut halusivat pitää
vauhtia, niin en lähtenyt eteen sotkemaan. Kun 20 minuuttia oli ajettu ja
tiputettu osa porukasta pois, vauhti laski selvästi ja alettiin lepäilemään ja
ehkä odottamaankin sitä perushommaa, eli käännöksen jälkeistä kiriä. Mie
aattelin, että mie oon siinä niin huono, että mie en jää kirejä ootteleen. Kun
vajaa kaksi kierrosta oli ajamatta, runttasin rakennusten takaa tulevan
käännöksen jälkeen vauhdin rennon kovaan ja katsoin ketkä lähtevät messiin. Ajo
tuntui niin kevyeltä ja olin jo oppinut kisankin aikana ajamaan paremmin
kurveja, jotta nostin vauhtia vielä vähäsen maalivaatteen alla kellon
kilkattaessa merkkinä viimeisele kierrokselle. Mua on opetettu, että älä kato
taakses, kun lähdet irtiottoon, ajat vaan. Joten niinpä pidin vauhtia niin
kovana kun se oli järkevää ja jatkoin käännökset varoen, käännöksen jälkeen
aina vähän vahtia lisäten, enkä kattonu enää siinä vaiheessa taakseni.
U-käännös kaatumatta ja tuulettaen maaliin! Miten se näin meni? Varmasti alun
kovassa vauhdissa peesailu ja opettelu ei vienyt minun voimia samalla tavalla
kuin vauhtia alussa pitäneiden. Taktiikka kuitenkin toimi ja 20 maantiecupin pistettä
kelpasivat, vaikken ollut niitä tullut siitä kisasta hakemaan, vasta seuraavan
päivän Fujista. KK-korttelin tulokset.
Kuva Jari Birling, KK-kortteli; ensimmäinen vauhdinnosto, siinä vielä taakseni katselin, myöhemmin en enää. |
Palauttelu
lauantai-iltana sujui hyvin, leikin sisaren lasten kanssa (1,5-vuotiaan
kummipoikani ja hänen 4-vuotiaan siskonsa). Lasten kanssa touhutessa ei turhaan
stressaa kisoista, vaan keskittyy juuri olennaiseen. Yö ei sitten mennytkään
niin palauttavasti, kun nuori poika näki painajaisia ja itki ja heräsi aina
nukahdettuaan, ja pikku tyttö herätti tätinsä klo 3:37, että on pakko lähteä
vessaan ja tädin on tultava mukaan. Siinä sitten silmät ristissä istuttiin ja
mietittiin, että tällaistako se on sitten pyöräilijä-äitinäkin joskus.
Huonoilla unilla kisoihin mennen…
Fuji Peloton GP 19.5.2013
Fuji Peloton GP:n
kisa-aamuna jännitti. Olihan edessä ihan spesiaalikisa monella tapaa. Tasan
vuosi sitten meinaan ajoin elämäni ensimmäisen maantiekisan – ja tuo kisa oli
juurikin Fuji Peloton GP. Muistan viime vuoden startin todella hyvin. Olin
siihen mennessä ajellut pyöräilyn puolella vain maastokisoja, ja tulimmekin
vuoden 2012 kisaan suoraan Nurmijärveltä, jossa ajoimme Jiin kanssa XCM 60km
kisan lauantaina ja minä sitten starttasin Fujiin maantielle sunnuntaina. En
ollut koskaan aiemmin kuullutkaan, että kisapaikalla täytyy olla oman
hakaneulatkin mukana numeroiden kiinnitystä varten. Tuomari ei oikein tainnut
tykätä, kun menin hädissäni kysymään, että ”saanko kiinnittää numerot tällä jesarilla,
kun haluan mukaan kisaan”. Hakaneulat
löytyvät lainaan, kisaviivalle pääsin ja olin tuloksissa 7. Jotain kertoi jo tuolloin untuvikon
mäennousukyvystä, vaikkei se silloin ollut kummoinen pyörän päällä. Mäkeä olen
aina rakastanut, juosten, hiihtäen, sauvarinteessä ja nykyisin pyörällä. Mitä
pidempi mäki, sen parempi.
Toinen spesiaaliasia
oli Fujissa se, että kuvasin koko kisan pyörääni asennetulla HD-kameralla. Yksi
mahtava yhteistyökumppanini on Visi-Systems Oy, jonka kanssa nidomme yhteistyömme
pyöräilyaiheisiin videoihin. Kuvaan pyöräilijän elämää, treenejä ja ainakin
tämän yhden lyhyen kisan. Ja he tuunaavat pätkistäni salonkikelpoista
materiaalia videon muodossa. Linkitän kisavideon heti tiirailtavaksenne, kunhan
se on valmis. ;) Video ei tosin ole kovin jännää katsottavaa, koska muita
pyöräilijöitä ei paljoa näy kisassa edessä.
Kuva Jouni Väinölä, Fuji GP 19.5. Näkötornin alla lähtölaukausta odottamassa. |
Kuva Kaj Patjas, Fuji GP 19.5., nimenhuudossa ennen lähtövaatteen alle siirtymistä. |
Sunnuntain taktiikkani kisaan oli
siis ajaa melko kovaa heti paukusta lähtien, koska meillä ei ollut Nishiki Racing
Women-tiimimme muita naisia viivalla, kuin N18-sarjan Veera Väkevä, joka hänkin
ollut nuorten maajoukkueen Tanskan reissun jälkeen väsynyt. Joten tiimityötä ei
ollut meillä mahdollisuus ajaa. Ja tämän oman vauhdinpidon tarkoituksena oli
tiputtaa muiden tiimien kuskeista osa pois, jottei voittajakandidaattikuskeilla
ole vetoapua omistaan. Fujin profiili on
tunnettu mäkisyydestään; reitti on yksinkertaisen selkeä, mutta RANKKA. Lähtö
tapahtuu Pyynikin harjulla näkötornin alla, josta ammutaan heti alamäkeen
keskustaa päin, mäen alla käännytään oikealle, laskeudutaan alas ja lähdetään
hyvissä ajoin nousemaan piiitkää hivuttavaa, vaihtelevaa nousua harjun toista
puolta takaisin Näkötornille ja uudelle kierrokselle. Naisissa tätä ajetaan
vain 5 kierrosta, Kilpa miehissä 10 ja Elite miehissä 20 kierrosta. Rakastan
niin paljon mäkeä, jotta haluaisin naistenkin ajavan sen 10 kierrosta.
Kuva Kaj Patjas, Fuji GP 19.5., kisan puolivälin tiimoilta. |
Kisan edetessä ja minun
pitäessä pääosin vauhtia, seurasin tiukasti mm. Let’s Go Finland Farenissa
(Italiassa) ajavaa ja Suomessa Velocitoria edustavaa Jutta Niemistä, sekä
edellisviikonloppuna nuorten U23:n XCM:n
Euroopan mestaria Jasmin Kansikasta. Kisan kahden kolmanneksen jälkeen
pääporukassa mukana oli vielä Jutan, Jasminin ja minun lisäkseni mäkeä myös
hyvin nouseva Kirsi Väinölä, Emma Sten
sekä nyt Moskovassa ratakisoissa tiimimme Elisan kanssa edustava Pia Pensaari sekä Jasminin sisko Sofia. Mäessä aina kuulostelin muiden fiiliksiä ja
ventilaatiota, en todellakaan ollut kisan aikana varma, oliko järkevää itse
koko ajan tykittää edessä, vaikkakin kisa oli lyhyt ja mäki nousi kepoisasti..
Olin valmistautunut jonkun lähtevän irtiottoon ja itse siihen mukaan ja kyttäsinkin
sitä jo neljännellä kierroksella. Kun mitään ei tapahtunut, niin päätin itse
aukaista hanat vikalla kierroksella mäen alkupäässä. Loppuun oli vain
jaksettava painaa, niin ne olivat muutkin väsyneitä. Kun nostin kytkintä, niin
muutkin lähtivät kai mukaan. Kuulin huohotusta jonkin aikaa takanani, itsekin aloin
jo kovasti huohottaa, tuntui jo melko pahalta pitkästä aikaa. Ajattelin, että
joku peesailija vielä runttaa takaa ohi, ja vilkaisin viimeiseen
mäkinousupätkään lähdettäessä. Huohotusta ei enää kuulunut ja kilpailijat
olivat venyneet helminauhaksi. Hymyillyt en kuitenkaan vielä, vaan jatkoin
maaliin asti runtaten. Oli ihanaa kuulla tuttujen ja tuntemattomien
kannustukset mäen varrella.
Maalissa hätäinen tuuletus ja rullailua eteenpäin,
pyörältä varovaisesti nousu ja maahan polvilleen puhaltelemaan. Seuraavaksi
viereeni rullasi Jasmin ja pronssille tuli Kirsi. Lyhyt kisa on eritavalla
rankka kuin sadan kilometrin paremmalle puolelle kestävä kisa. Palkintojen
jakoon oli mahtava mennä, viime kesänä kaihoisasti aloittelijana katselin
palkintojenjakoa ja nyt olen saanut olla itse 1.pallilla tänä kautena neljä
kertaa sekä lisäksi ollut etappiajoissa etapeilla kaksi erillistä kertaa
ykkönen ja kerran kolmonen. Loput tulokset täältä. Harmittaa, että tiimistämme on nyt paljon kuskeja
kipeänä ja remontissa, mutta kaikki jotka ovat ajokunnossa, osoittavat
hyvää kulkua, sekä tytöt että naiset, hyvä ME!
Jari Birling, Fuji GP 19.5.; nautinnollista kisahurmosta <3 |
Kuva Jari Birling, Fuji GP 19.5.; erikoinen tuuletus, samanlainen nähtiin myös lauantailla KK-korttelissa. |
Kuva Jouni Väinölä, Fuji GP 19.5.; palkintojenjako. |
Eli tasan vuodessa olen
paljon oppinut ja todella paljon kehittynyt. Mutta mikä parasta, vielä enemmän
on edessä opittavaa ja vielä enemmän varaa kehittyä. Nytkin ajokilometrini ja
treenimääräni ovat olleet niin vähäiset tämän tason saavuttamisessa, että
määriä ja spesifisyyttä on helppo tästä ensi syksynä nostaa ja sitä kautta taas
kehittyä todella reilusti lisää ensi kaudelle. Tämä kausi on kuitenkin vielä
kesken, SM-kisat Porissa järjestetään heti juhannuksen jälkeisenä
viikonloppuna; sitten alkaa Sininkin ensimmäiset kansainväliset karkelot <3!
Nyt siis vain viisaasti tyttö täysin terveeksi, ja oikeanlaisia treenejä
tekemään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti